Kostpolitik

Overordnede retningslinjer for kost og kultur omkring måltiderne i Børnehaven Beatesmindevej

Det er vigtigt, at børnene allerede fra de er helt små sikres en sund og ernæringsrigtig kost.

Ny forskning peger på, at mange livsstilssygdomme allerede kan have sin begyndelse, fra vi er helt små. Ex vis får vi generelt alt for meget sukker og fedt.

Med en kostpolitik vil vi kunne medvirke til at:

• Sikre at børnene tilbydes sund mad og drikke i passende mængder i løbet af dagen og efter børnenes ernæringsbehov (afpasset efter barnets alder).
  • understøtte børnene i at være nysgerrige og åbne overfor nye madvarer/retter.
  • måltidet bliver en god oplevelse i et inkluderende fællesskab.
  • kunne give forældrene bedre sparring vedr. kost og måltider

Målet for det gode og sunde måltid er at:

• Maden er ernæringsrigtig, varieret og årstidsbestemt
  • Vi er opmærksomme på, at sukker- og fedtindholdet i kosten begrænses
  • Måltidet foregår i en hyggelig atmosfære
  • Måltidet er samlingspunkt
  • Børnene lærer gode madvaner
  • Maden er danske råvarer, lokalt og økologisk, så vidt økonomi og udbud tillader det
  • Børnene opfordres til at smage på den mad, der er i madpakken
  • Børnene støttes i at tage passende mængder (ikke for lidt og ikke for meget)

Vi tilbyder følgende måltider

• Morgenmad
    Der er mulighed for at medbringe egen morgenmad hjemmefra mellem kl. 6.45 til kl. 7.30
  • Formiddagsmad
    Kl. 9. tilbydes børnene frugt samt vand.
  • Frokost
    Børnene spiser madpakker. Vi støtter i at maden bliver spist, at vi er opmærksomme på maddannelse. Der serveres mælk og vand til maden
  • Eftermiddagsmad
    Kl. ca. 14.00 serveres et eftermiddagsmåltid, som består af rugbrød/groft brød/knækbrød + frugt. Hertil serveres vand.
  • Drikkevarer
    Mælken er økologisk. Det tilbydes ligeledes vand til alle måltider.

Måltidskultur

Det er vigtigt at inddrage børnene i at skabe en god kultur omkring måltidet. For at skabe en stille og rolig atmosfære og for at støtte udvikling af sociale relationer og spilleregler, er det vigtigt at:

• respektere at børnene spiser i forskellige tempo, og de har god tid til at spise
  • børnene bliver siddende mens de spiser
  • maden bliver omtalt positivt – vægt på det man kan lide, frem for det man ikke kan lide.
  • de voksne guider og opfordrer børnene til at smage på frugt og mad
  • støjniveauet styres ved, at man taler sammen i stedet for at råbe, så der bliver en stille og rolig atmosfære.

Den voksnes rolle

Det er den voksnes opgave og ansvar at støtte børnene i at være så selvhjulpne som muligt. Det øves ved ex maddage. Dvs. til selv at øse op og tage fra fadene. Til daglig at det at hjælpe med borddækning og åbne madkasser, selv hælde vand op.

Det er ligeledes den voksnes opgave og ansvar, at være anerkendende og skabe en positiv stemning, så børnene får mod på at øve sig og turde selv.  Det er ok at komme til at spilde.

Vi voksne er modeller for børnene. De gør ikke det vi siger, men det vi gør.

Hvis eller når vi spiser sammen med børnene, skal vi først og fremmest være opmærksomme på at hjælpe og guide børnene. Det er først og fremmest et ”pædagogisk måltid”.

Det er de voksnes ansvar, at de enkelte borde bliver ryddet op.

Hygiejne

For at begrænse bakterievækst og sygdomme er vi opmærksomme på at:

• Alle vasker hænder før spisning.
  • Bordene vaskes af før og efter spisning
  • Der er redskaber i skåle og fade, så man ikke tager med fingrene
  • Børnene lærer, hvordan man skal forholde sig, hvis man skal hoste eller nyse, mens man sidder ved bordet.
  • Gulvet fejes efter spisning.

Børnenes fødselsdage

Når dit barn har fødselsdag, så kontakt personalet i god tid inden, så vi sammen kan planlægge, hvordan dagen skal fejres.

Barnets fødselsdag bliver fejret på stuen, hvor vi synger fødselsdagssang, og spiser det medbragte fra hjemmet.

Vi opfordrer til at I kun medbringer én ting og det kan være kage, frugtspyd, boller, rosiner, og så videre.

Betaling for frugtordning

Forældrebestyrelsen har valgt, at vi har en frugtordning for børnene.

Frugtordningen er frivillig, men vi anbefaler at alle deltager.

Pt. kr. 65- pr. måned i 11 måneder

Betaling for frugt sker sammen med betaling for institutionspladsen.